Yolotravellog Vietnam – Hoi An

DAG 72, DALAT TO HOI AN, VIETNAM

27 januari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Savonds gaan we het historisch dorp in om te eten en nieuw jaar te vieren. Hoi An is een heel mooi nog authentiek stadje met kleine bruggen etc. Alles is verlicht en er zijn deze avond diverse light shows. De oude Japanse brug is het centrale punt. We laten wat drijvende kaarsjes in de rivier want dit zou geluk moeten brengen. Het is gevouwen papier met een kaarsje er in. Ze vragen hier in eerste instantie 1 dollar per stuk voor maar al snel betaal ik maar 0,40 cent voor 2. Och ja ze proberen het elke keer weer en geef ze een ongelijk. Ik zie vele toeristen 1 dollar betalen dus ze doen iets goed.

Vietnamees nieuwjaar Entree old village Hoi An Juna lichtje in rivier1 Oude brug Juna lichtje in rivier 2 Lichtjes in rivier Vietnamees nieuwjaar 1 Vietnamees nieuwjaar 2  Vuurwerk Vuurwerk Film brug 1 Film brug 2 New year ballon Firework Wall video hoi an

Hierna gaan we wat eten en kijken vanuit het restaurant naar al het spektakel op de kleine boulevard. De barren zijn allemaal gezellig druk met vele toeristen die ook nieuw jaar willen vieren. De drank is goedkoop en overal hebben ze aanbiedingen met free cocktails etc. We zijn dus al snel aangeschoten en hebben het erg gezellig.

New year Vietnamees nieuwjaar 3

De spectaculaire vuurwerkshow die we verwachten is er niet want ook in vietnam heeft men besloten om dit jaar in verband met de armen het kleiner te vieren met lichtshows etc. Er is natuurlijk nog wel wat vuurwerk maar de kids zeggen al, papa jij steekt thuis nog meer af dan hier. Al met al is het een erg gezellige avond en zelfs zo gezellig dat chantal iets te diep in het glaasje kijkt. Dat is wel al snel bij haar maar ze heeft hem behoorlijk hangen en moet door gino ondersteund naar huis lopen. Zal we door de drank of laughing gas ballon komen hahaha. Op de terugweg lopen we op straat en zien we alle inwoners voor hun huis in een pot papiertjes verbranden. Iedereen doet het en het ziet er erg mooi uit. De kids gaan bij een oude dame zitten om het te bekijken.

Vrouw die blaadjes verbrand

Het is een soort van offeren om geluk/gezondheid etc ervoor terug te krijgen. Her gebeurt heel veel in vietnam. Het is trouwens wel  apart om twee keer nieuw jaar te vieren in een jaar maar in elk geval Happy vietnamese /chinese new year !

DAG 73, HOI AN CHILL DAGJE

28 januari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Didi vertelt;

Vandaag een chill dag aangezien we gisteren een drukke dag achter de rug hebben. Gewoon wat hangen bij het zwembad, in bed en korte wandeling door het centrum om te eten. We ontbijten bij een lokaal tentje waar we als royals ontvangen en bediend worden. Ze doen hun uiterste best om ons een heerlijk ontbijt te geven maar helaas lukt niet niet echt en moeten ze tussendoor een paar keer naar de winkel om spullen te kopen. Zo duurt ontbijten anderhalf uur hahaha. Och ja we hebben toch niks op de planning. Aan het zwembad ontmoet ik een gezellige Nederlandse, Kelly , waar ik een tijdje mee klets. We hebben elkaar gisteren ook al even kort gezien maar nu hebben we wat meer tijd om te kletsen over van alles. Kelly als in weer in Nederland ben kom ik zeker je oliebollen proeven 🙂 en ga door met genieten. Voor de rest doen we deze dag echt heel weinig. Savonds genieten we van de erg mooie zonsondergang vanuit ons balkon en lopen we nog een keer het centrum in waar het nog drukker is dan gisteren door een optocht met draken en muziek. We eten een hapje bij een Indiaas restaurant, erg lekker, en gaan op tijd naar de kamer om wat bij te tanken. Saaie dag maar niets moet en dat is zo’n fijn gevoel.

Uitzicht kamer vip garden villa Uitzicht kamer hoi an Onderweg naar ontbijt

Ontbijt Didi en Joli aan het zwembad Romaine balkon Sunset balkon Dragon festival hoi an Dragon festival hoi an 2

DAG 74, HOI AN ,FIETSTOCHT

29 januari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Didi Vertelt;

Yes heerlijk uitgeslapen en vandaag weer een actief dagje. We nemen de fietsen van het hostel en fietsen richting strand. Op de heenweg zien we al vele straatjes door rijstvelden die we op de terugweg zeker gaan nemen. Nu eerst lekker naar het strand om te ontbijten/brunchen. Hoi An heeft een mooi strand met allemaal strandbedden. Eerst de fiets parkeren en daar moet je even bij opletten, want sommige fietsenstallen vragen geld zonder er voor iets terug te geven en er zijn er waar je een grote fles water krijgt als je parkeert. Scheelt weer 0,40 cent dus … . Lekker ontbijtje met zeezicht en daarna even een paar uurtjes op het strand liggen.

Fietstocht strand 1 Fietstocht strand Fietstocht strand 2 Strand 1

Strand 2  Dames strand

De zee is erg wild en het advies is niet te zwemmen, maar we hebben al lol in het ondiepe met de golven. Juna maakt een zeemeermin van zand en wanneer ze bijna klaar is met de zeemeermin beleggen met schelpen  komt er een grote golf die alles wegspoelt. Typisch Juna dat ze even beteuterd kijkt maar gewoon weer opnieuw begint. Romaine en Jessa helpen haar en een half uur later hebben we dan weer een zeemeermin met schelpen.

Strand 3

We luieren nog wat op het strand en daarna fietsen we terug. We nemen een paar kleine weggetjes door de rijstvelden en zo nu en dan staan er wat koeien en buffels op de weg.

Fietstocht terug 1

Romaine en chantal jagen ze dapper weg en gino en ik jassen de fietsen er door heen. Een koe lekt aan juna’s been. Paaaaap , hahahahaha.

Didi juna fiets Fietstocht uitzicht

Het is erg mooi en rustig tussen deze velden en we belanden in een klein wijkje. Hier zien we een mooi nieuw hotel als we achterlangs fietsen. Wanneer we de voorkant passeren roepen we hello and happy new year. Stop zegt de dame aan de deur. Come in and look, we have opening today. We twijfelen even maar gaan toch even kijken. You are our lucky customer and we want to offer you discount for a stay. De kamers kosten normaal 55$ per nacht dus ver boven ons budget maar het zijn dan ook 5 star kamers en echt splinter nieuw. Ze zijn de bedden etc nog aan het uitpakken. We krijgen wat gratis thee en versnaperingen aangeboden en gino en ik gooien onze charmes weer in de strijd. Na wat onderhandelingen komen we op een prijs van 20$ per nacht incl ontbijt en gratis fietsen. Even duur dus als de homestay ongeveer maar ongeveer 10 x zo luxe. Ook wel een keer lekker naar zoveel budget accomodaties. We hebben nog eigenlijk een nacht in ons huidige hostel maar daar weten we te regelen dat we eerder weg kunnen en zo hebben we een aantal dagen luxe. Na het theekransje fietsen we terug naar ons hostel om even op te frissen.

Kermis 1 Kermis 2 Kermis 3 Kermis 4

Savonds nog een keer naar het dorp en komen we op lokale kermis terecht. Iets anders als de kermis in nederland maar wel super druk en gezellig. We eten in waarschijnlijk het slechtste restaurant van hoi an maar krijgen door een truckje korting. Romaine lust haar eten helemaal niet en gino heeft een stukje rouwe bief over. Ik stop het stukje tussen de kip van romaine en zeg tegen de ober this is no chicken and not good. Sorry sorry sorry en zo hoeven we dit gerecht niet te betalen. Normaal zou ik zoiets nooit doen maar dit was gewoon echt een slecht restaurant. Ze kwamen bijvoorbeeld met mijn gerecht aan en op de foto’s zat het vol met schrimps maar op mijn bord lag er maar 1. Ik geef deze terug en wat zie ik, ze brengen deze gewoon naar een ander tafeltje en die accepteren het. Ik krijg daarna 3 schrimps hahahah. Dus nu maar een koekje van eigen deeg. We gaan terug naar ons hostel en drinken daar nog een flesje rode wijn uit Dalat en kletsen over van alles en nog wat. Heerljjke dag en morgen op naar de luxe, hahaha.

DAG 75, HOI AN, OP NAAR LUXE

30 januari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Didi vertelt;

Op naar luxe. We pakken onze tassen en gaan naar beneden om een taxi naar onze nieuwe plek te zoeken. Dit duurt effe maar eindelijk hebben we een taxi.  We vertrekken naar Palmy Villa. Hier aangekomen weer ontvangen met thee en na het inchecken krijgen we onze kamers. Alledrie op de begane grond aan het super mooie zwembad. Alles is nieuw voor hun dus ze vragen of we op en aanmerkingen willen geven over alles zodat ze ervan kunnen leren. Palmy villa opening

Het zijn hele lieve en vriendelijke mensen en er worden foto’s gemaakt etc. De hele buurt komt een voor een langs om nieuwsgierig een kijkje te nemen naar het nieuwe hotel en de eerste gasten. We krijgen onze drankje en lunch aan het zwembad geserveerd en genieten van het wel nog koude zwembad. Natuurlijk liggen er pool towels etc. De dames gaan nog even boodschappen doen en krijgen splinternieuwe fietsen waarvan de helft nog in het plastic zit.

Palmt villa kamer 1 Palmy villa 3 Palmy villa 2

De eerste keer in mijn leven dat we deeerste gast ooit zijn in een hotel. Ze doen er alles aan om ons te plezieren. Romaine en ik wandelen Smiddags een blokje door de buurt en rijsvelden. Heerlijk hoe rustig het hier is. Er staan veel mooie huizen en zijn er ook veel te huur.  Savonds eten we ook in het hotel.

De menukaart etc is nog niet klaar en ze hebben nog niet alles maar het eten smaakt super. Heerlijk relax dagje in het hotel en savonds drinken we er een paar om de opening te vieren. We kletsen wat met het personeel en ontdekken dat het gemiddelde loon ongeveer 160$ per maand is. Hmmm dan betalen wij wel erg veel voor alles is dan mij eerste gedachte maar door meer en meer te praten over hoe zij leven etc begrijp ik dat zij totaal anders leven en totaal geen luxe willen/nemen zoals ons. Ze leven een heel sober leven waar we nog veel van kunnen leren. Nu maar eens snel kijken hoe deze splinternieuwe matrassen in ons kingsize bed slapen.

Zwembad palmy villa

DAG 76, HOI AN, PALMY VILLA

31 januari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Goooooooodmorning Vietnam

luxe style. Heerlijk geslapen op de bedden en heerlijk wakker worden aan het zwembad. We gaan ontbijten, baquette met scrambled eggs, wat kaas, fruit, koekes etc. Heerlijk, alleen de koffie is te sterk voor ons, maar de thee maakt veel goed. Romaine, ik en de kids gaan weer een stuk fietsen. We komen eerst bij het strand dat het mooiste strand was van Hoi an, maar is door een storm 3 jaar geleden helemaal weggeveegd. Heel gek om te zien. Als je aan komt lopen denk je wow, wat mooi met die palmbomen en zitjes maar dan in een keer zie je alleen zandzakken liggen die het water tegen houden zodat het strand niet nog meer weg genomen wordt. We besluiten dus maar even door te fietsen. Als we wegfietsen begint een hond met ons mee te rennen. De hond rent met ons mee tot aan het volgende strand waar we even wat drinken. Hij kruipt op romaine haar bed alsof hij bij ons hoort. Honden hebben wat met ons hier. Overal waar we komen is er wel een hond die met ons mee wilt gaan.

Hoi an beach hond Joli fiets  Romaine met Juna achterop

Na een uurtje krijgen de kids het wat fris en fietsen we weer verder. Jessa wilt fietsen en ik moet achter op. Ik denk dat gaat nooit lukken maar we proberen het maar eens. Ik zet het zadel omlaag en eens kjjken. En wat denk je, ze fietst zo weg met mij, meer dan 75 (;-)) kilo, achterop en gekker nog dit houd ze vol tot aan ons hotel en dat is zo’n 4 km. Alleen berg op moet ik haar een beetje helpen maar kun je je voorstellen hoeveel bekijks we hebben.

Jessa met didi achterop

Zon tenger klein meisje op een volwassen fiets met een niet al te lichte vent achterop, hahaha. Ik sta er echt van te kijken hoeveel kracht zij heeft, echt niet normaal. We stoppen op de terug weg nog wel even bij een tentje onder aan de brug. Net geopend door een zuid afrikaan waar ik even mee babbel. Hij woont 50 meter van zee en betaald 300$ per maand aan huur voor een huisje met tuin en twee slaapkamers. Hij huurt het stukje grond waar hij het restaurant heeft voor weinig en probeert zo lekker te leven.

Biaaah bar hoi an Biaaah by night

Leuk om te zien dat het veel mensen lukt om deze stap te maken. We komen nog een dode slang tegen op het fietspad en zien hoe een oude vrouw haar behoefte doet tussen de rijstvelden, uhmmm misschien toch geen rijst meer.

Dead snake

We komen bij een restaurantje met een speeltuin voor de kids en besluiten daar savonds te eten.

Kids in speelkamer dingo deli

Ze hebben allerlei europese gerechten dus misschien wel leuk voor een keer. De kids vermaken zich er prima en tijdens het wachten op het eten en wij spelen we een paar postjes pesten met de kaarten die overal op de tafels liggen. Terug bij het hotel hebben we nog wat wijn gedronken en een hotelletje gezocht voor op cat ba halong bay waar we de 3e naar toe gaan. Lekker het bed in om nog wat te knuffelen en dan oogjes dicht, snaveltjes toe en ……’

Lekker dromen want het hotel heeft een vietnamees (vertaald naar engels) verhaaltje op ons bed gelegd om te lezen en over te dromen.

Bedtime story

DAG 77, HOI AN, RAINY DAY

1 februari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Didi vertelt;

De eerste echte slechte dag met alleen regen en een koud windje. Echt Nederlands dus 🙁 . Er valt dus erg weinig te vertellen behalve dat we lekker geluierd hebben op de kamers, wat geluncht en avondeten gegeten hebben in het hotel. Overdag hebben we de reisverhalen nog bijgewerkt en de kids hebben zich vermaakt op de kamer met tv kijken en knutselen.

DAG 78, HOI AN TO DANANG

2 februari 2017 – Hoi An Ancient TownVietnam

Didi Vertelt;

Vandaag van Hoi An naar danang want vanuit daar vliegen we morgen naar hanoi. We vliegen heel vroeg dus vandaar dat we vandaag alvast inchecken bij rose hotel in danang in de buurt van de luchthaven. Eerst nog even snel met Romaine naar de central market want daar ligt een top bikini winkel en die van Romaine haar bikini  is een beetje aan het verslijten ( dat betekent gewoon dat ze een nieuwe wilt) hahaha. We worden om 12.00 uur opgehaald in het hotel en het is al 10.00 uur dus even snel op neer.

Hoi an central market Hoi an central market 2 Hoi an central market 3 Hoi an central market 4

Het resultaat is erg mooi en zullen jullie snel zien op de foto’s wanneer we weer op het strand zijn. Handgemaakte bikini uit Bali. Trouwens ik vond het ook wel leuk dat ze nu een iets kleiner sexy broekje kocht. kan ik teminste genieten van haar mooie billen.

Wanneer we vertrekken vanuit Hoi An komt echt het hele gezin ons uitzwaaien. Wij waren hun eerste gasten ooit en daar worden natuurlijk foto’s van gemaakt. Ze hadden ons eigenlijk nog willen verassen met een diner vanavond maar omdat we de plannen gewijzigd hebben en een dag eerder vertrekken kan deze verassing helaas niet door gaan.

Goodbye Palmy Villa Goodbye Palmy villa 2

We nemen uitbundig afscheid en beloven hun nog wat tips etc op de mail te zetten over de wensen van de Europese toerist. Daarna vertrekken we in de door hun geregelde taxi naar danang. In de taxi hebben we het er nog effe over dat het echt jammer is dat hun verassing voor ons niet is doorgegaan maar Palmy Villa zullen we niet snel meer vergeten aangezien wij hun eerste gasten waren. Wanneer we in danang aankomen Het weer is nog steeds niet best dus we besteden de hele middag in het winkelcentrum en de foodmarket. Savonds  maken de de fles Bacardi op want morgen vliegen we naar hanoi. Wat een straf , hahahah.