Yolotravellog Indonesie Bali – Sanur

DAG 117, SANUR , BALI

13 maart 2017 – BaliIndonesië

Dag 117 13 maart
Vandaag eerst lekker ontbeten en dan worden we om 10.00 uur opgehaald en naar de boot gebracht. We hebben een bootticket geboekt bij Rocky fastcruises uit bali. De service is super en de boot is goed onderhouden en heeft reddingsvesten aan boord. De kids zitten aan de open ramen zodat ze het opspattend water kunnen voelen met hun armen. Jessa vind het geweldig. Wanneer we aankomen op het strand in Kuta worden de slippers weer op het strand gegooid en onze backpacks weer aan land gebracht. Even  15 minuten met een minivan en we zijn bij ons hotel Puri Gopa in Sanur. We worden eerst naar onze kamers gebracht en de kids duiken gelijk het zwembad in. Ik ga even de buurt verkennen met romaine en wanneer we terug komen staat Richard er. We kletsen snel even wat bij en wat is de wereld toch klein. We hebben veen gemeenschappelijke kennissen en hij is helemaal verbaasd dat mijn vader John Taihuttu is, die voetballer met die lange haren, Winnetou toch. Ja hahahah ik moet lachen maar weet ook gelijk dat we op de goede plek zitten. Als je je gevoel volgt en gewoon mee gaat met je gevoel kom je steeds weer op de juiste plek op het juiste moment. We raken niet uitgekletst en vertellen hem dat we eventueel in Bali willen wonen. Hij zegt ons gelijk dat we gebruik kunnen maken van zijn kennis en netwerk wat het natuurlijk makkelijker maakt voor ons. Hij spreekt Nederlands en Indonesisch aangezien hij inmiddels 17 jaar op Bali woont. Hij weet een mooi huis te lease waar we kunnen gaan kijken en is voorzitter van de Nederlandse school op bali. Erg fijn voor de kids dus. We besluiten zaterdag te gaan kijken naar de school en het huis. Nu gaat het wel heel snel allemaal maar zo zie je wel dat alles mogelijk is. Voor de rest doen we rustig aan en eten we wat terwijl de kids genieten van het zwembad.

DAG 118, SANUR , BALI

14 maart 2017 – BaliIndonesië

Dag 118 14 maart

Zo heerlijk geslapen, Romaine niet zo want ze heeft veel gekke dromen gehad. Zal wel komen door al de aanwezige geesten op Bali. Na het ontbijt gaan Joli en ik alvast naar het strand. Romaine en de rest komen wat later want zij willen even zwembad in en de kamers inruimen. We zoeken een leuks plekje op het strand uit waar nog twee bedjes vrij zijn. 40.000 voor een dag zegt de strandtenthouder. Ik denk die is gek, maar het blijkt dat het voor twee bedden en een parasol is dus dan doen we het maar. We ontmoeten daar een groep ouderen die al jaren lang ieder jaar weer overwinteren op Bali. We komen er mee in de praat en lachen ons kapot met ze. Romaine, Jessa en Juna zijn er inmiddels ook en de kids worden als kleinkinderen gezien door de groep. Ze krijgen koekjes, aandacht en zelfs armbandjes van ze. We lachen ons echt kapot met ze want ze hebben heerlijke en soms grove humor. Precies de humor waar we van houden. Hey ella, als je daar in de wind gaat staan hou je tieten dan wel vast he, anders hangen ze dadelijk op je rug, hahahaha. Dat soort humor. We eten wat op het strandje en het smaakt heerlijk. Lijkt wel of er geen slechte restaurants zijn hier in Indonesië.  Wanneer we afrekenen bij onze strandbaas op het einde van de dag merken we dat de prijzen nog echt normaal zijn en het dus wel een stuk goedkoper is dan Lembongan. Lekker even het zwembad is en en douchen en daarna Savonds weer lekker wat eten aan het strand. Oh ja we zijn ook nog even bij hardys geweest een grote supermarkt/warenhuis waar we wat boodschappen en nieuwe shirtjes voor de kids hebben gehaald. €2 per shirtje is nog te doen hahahah. En daar hingen ze dan, de zeemeermin pakjes die ze heel graag wilde. Papa die vinden we zo leuk, zo cute, please. Ik begrijp echt niet wat ze ermee moeten en dus mogen ze het kopen van hun eigen centjes.  Wat een heerlijke dag weer en wat een geweldig leuke mensen die we hebben leren kennen. Yes Bali is heerlijk.

DAG 119, SANUR, BALI

15 maart 2017 – BaliIndonesië

Dag 119 15 maart

Vroeg op om te ontbijten en natuurlijk de zeemeermin pakjes testen in het zwembad. Ze spelen er de hele dag mee en zwemmen inderdaad als zeemeerminnen. Ziet er heel apart uit en wanneer we googlen zien we dat ze ook in nederland verkocht worden voor €130 per pakje. Natuurlijk betere kwaliteit etc maar ze hebben met deze waarschijnlijk evenveel lol en dat voor nog geen €10. Romaine en ik besluiten onze zalen voor Ambon en Australië maar eens op orde te brengen. We twijfelen al een paar dagen een beetje welke datums en welke vluchten want ze zijn redelijk duur op dit moment. We willen rond de 22e naar ambon en dan rond de 2e april naar Australië. Bij het ontbijt komt richard bij ons en we kletsen over onze plannen. Hij zegt dat er een mooi festival op bali plaats vind op de 27e en 28e maart met optochten en een stilte dag. Op deze stilte dag mag je je woning en hotel niet uit en niet teveel lawaai maken en geen licht aan hebben. Dit is dus een echt cultureel feest en dat willen we ook niet missen dus gooien we de plannen om. We vertrekken eerder naar ambon, op de 18e en we vliegen de 26e terug naar bali. Pakken we dit feest mee, kunnen wij en de kids nog even relaxen, naar de school en het huis kijken voordat we naar Australië vertrekken. Tijdens datzelfde gesprek zegt richard dat hij nog een mooi boetiek guesthouse te overname weet en voor je het weet zit ik op de scooter en rijden we er even kijken. Heel mooi resortje op 500 meter van de zee, 14 kamers, een villa om zelf te wonen, zwembad en een restaurant. De prijs is niet verkeerd en de mogelijkheden en toekomst ziet er mooi uit voor doe plek. Ok koffie gedronken en we komen er nog later een keer op terug.
Het mooiste is dat we door het omzetten van de vluchten bijna €600 besparen en we nu dus veel minder geld en uren kwijt zijn om naar de molukken te vliegen. Super dus, we boeken de vluchten voor Australië ook tegelijk zodat we de familie daar ook zekerheid kunnen geven. We twijfelen nog over hoe lang we in Australië willen blijven en of we naast sydney en omgeving ook nog naar het noorden willen rijden maar uit het niets komt het antwoord in de vorm van een telefoontje. Claudio en Trudy bellen ons om even bij te kletsen en hebben besloten onze verjaardag kados nu al te geven in de vorm van de huur van een camper voor een aantal weken door Australië. Wow dit is echt niet normaal en een erg duur kado dus we twijfelen even maar ze zijn erg overtuigend en geven het liever met een warme hand dan met een koude hand. Dit veranderd de situatie giga want nu hebben we dus een camper en dus accommodatie voor een aantal weken. Dan hoeven we dus alleen nog de campings en het eten te betalen en de knoop is doorgehakt en we besluiten dus na het familiebezoek van sydney naar Cairns te reizen. De camper moeten we nog uitzoeken maar zon klein busje met een tentje erbij lijkt ons geweldig. Trudy en Claudio waanzinnig bedankt voor dit mooie kado en hopelijk zien we jullie in Australië. Nu we toch met de pc bezig zijn regelen we gelijk de visums voor Australië. Als Nederlander krijg je een visitor visum voor 1 jaar gratis maar je mag maar 3 maanden aan een stuk blijven. Heel eenvoudig online te regelen via de Australian government site. Nog even het reislog bijgewerkt en gezwommen met de kids.

Savonds komt reggy agerdijk, een vriend van Richard , ook een nederlandse indo, optreden in het restaurant en maken we er samen met wat expats en gasten een gezellige avond van. We ontmoeten een stel uit noordwijk waar we die avond veel mee praten en wisselen onze gegevens uit. Hij is makelaar dus wie weet komen we ooit terug naar nederland dan kunnen we toch nog aan zee wonen, hahaha. We kletsen over van alles en ook veel over hun kids en kleinkids die veel op die van ons lijken. Ze hebben veel gereisd en komen ook al jaren op bali. Je ontmoet zoveel mensen tijdens deze reis en iedereen is anders en heeft z’n verhaal. Ik vind het heerlijk om al deze verhalen aan te horen.  We sluiten de tent zoals dat hoort en maar goed ook want ik voel de rum al een beetje. Een heerlijke avond en super gezellige mensen allemaal. Lekker slapen en morgen hopelijk weer zo’n mooie dag.

DAG 120 , KUTA BALI

16 maart 2017 – BaliIndonesië

Dag 120 16 maart

De kids willen een dag naar Kuta beach om te bodyboarden. Zelf zijn we ook nieuwsgierig hoe kuta nu is. De laatste keer schrokken we ons van hoe het geworden was en we zijn benieuwd of er weer veel veranderd is in de laatste 3 jaar. Het antwoord is ja dus. Heel veel verkeer en bijna onmogelijk om te rijden in die drukte in en om Kuta. Het strand is een stuk korter geworden, het lijkt wel of een deel is terug genomen door de zee. Het is ook niet meer zo wit als vroeger en je ziet er zelfs zwart lava strand hier en daar doorheen komen. Je merkt dat het kwa toerisme achteruit is gelopen want de strandtent houders zijn erg opdringerig met aanbieden van stoelen, surflessen etc. We vinden een relaxt plekje en nemen plaats op wat stoeltjes voor een drankje. De zee is erg wild en de golven zijn hoog en ik zie de kids twijfelen. Ik duik de zee in en inderdaad de stroming is heftig. Hmm effe wachten maar met de kids. Een uurtje later wordt het langzaam aan eb en is het wat veiliger voor de kids om de zee in te gaan. We huren body boards en hebben er lol mee. Oeps daar gaat juna onderst boven en ze schrikt zich rot want ze had moeite met omhoog te komen. Ik kon haar nog net vast grijpen en boven trekken maar de schrik zat er flink in. Ze is toen toch maar op het strand gaan liggen bij mam. Hoe minder diep het water wordt hoe leuker voor de kids en zelfs Jessa gaat op een gegeven moment goed op de golven mee. Op een gegeven moment zijn de kids het moe en willen ze graag even wat eten. Ik eet eerst nog heerlijk gado gado op het strand voor maar € 0,80 cent. Ik vind dit altijd heerlijk op kuta en gelukkig is dat nog niet veranderd. We bezoeken daarna nog even het winkelcentrum, kan ik eindelijk een goedkope korte broek kopen bij h&m. Ik loop al bijna 4 maanden elke avond met dezelfde korte broek aan wat heb er maar eentje bij me die lekker zit hahaha. En ja hij wordt ook af en toe gewassen. Ik kon deze zelfde broek ook al kopen in Singapore maar daar kostten hij €30 bij de H&m en hier maar €9 dus weer twee tientjes bespaard. Nog even de jalan poppies door en wat eten bij een vannde eettentjes. Kids willen een pizza dus maar een pizza. Ze eten inmiddels erg vaak rijst en sate en andere Indonesische gerechten dus dan kan er af en toe ook wel een pizza in. Ze moeten ook niet dunner worden want dan denken de mensen nog dat we ze geen eten geven hahahah. Vooral juna’s lichaam is flink veranderd en dat vind ze stiekem ook wel leuk. Weer terug opnde scooters door de drukte en ik moet eerlijk zeggen dat door kuta rijden geen lol aan is, maar we komen heelhuids terug in ons hotelletje waar we nog even het zwembad in duiken en onze avonturen delen met wat andere reizigers. Savonds nog een soto ayam en wat kleine hapjes en drankjes en dan even lekker genieten van de airco op de kamer.

DAG 117, SANUR BALI

17 maart 2017 – BaliIndonesië

Vandaag lekker een rustige dag in Sanur. We gaan naar het strand om nog een keer gezellig met de nederlandse groep samen te kletsen en we eten er wat. De kids vindennde friet bij Oda Oning heerlijk. Er hangt een beetje regen in de lucht maar het zet gelukkig niet door. Wanneer Romsine en de kids eten neem ik sinds lang weer eens een masssage. De Massages kosten hier 50000 voor een uur dus omgerekend €3,50 per uur. Het is geen top massage maar wel lekker ontspannend. Aannhet einde van de dag gaan we nog even aan het zwembad liggen en daar praat ik met een nederlandse vrouw die al jaren wat centen bijverdient met verkoop van spulletjes uit Bali in Nederland. We hebben het erg gezellig en voor je het weet is het alweer 19.00 uur. Shit we moeten de backpacks etc nog inpakken want we vertrekken morgen naar Ambon. ik heb er heel veel zin in maar vond het ook spannend. Ben namelijk benoeiwd wat romaine en de kids er van gaan vinden. nog even pinnen want ik koet de hotel rekening betalen. Tussendoor nog even een discussie gehad met de dame van de scooterverhuur die mij een oor wilde aan naaien met een extra dag te betalen. Ja tellen kan ze blijkbaar niet maar uiteindelijk komen we er goed uit. You never rent with me again roept ze en ik zeg I love you too. Ze begrijptner niets van maar ik zei al ze kon ook niet tellen. Wanneer ik terug loop vanuit de pinauromaat kom ik langs een cultureel centrum waar Balinese muziek vandaan klinkt. Ik besluit de stoute schoenen aan te trekken en naar binnen te gaan om een kijkje te nemen. Er zit een super uitgenreid gambelan orkest te spelen terwijl een dansgroep van kids de originele balinese dans oefent. Wow waanzinnig, ik ren snel naar het hotel om de kids te halen. Ze liggen al op bed maar dit moeten ze niet missen. Kom de kleren aan en ren snel mee. Romaine rent ook mee en we komen nog op tojd om een aantal minuten de dans en muziek te bewonderen. Echt heel leuk om te zien. Op eens zien we in het orkest ook de strandtent eigenaar zitten. Hij ziet ons en zwaait heel vrolijk en trots en je kunt aan zn gezicht zien dat hij het geweldig vind dat we aan het kijken zijn. Heerlijk hoe je zo per ongeluk uit kunt komen op zo’n plek. Na afloop gaan de kids naar bed en pakken wij verder de koffers in om ook op tijd naar bed te gaan want we moeten er vannacht om 04.00 uur uit om naar ambon te vliegen. Het was weer een relaxt dagje en we proberen nog steeds wlke dag volop te genieten van elke dag. Welterusten en tot morgen.

JUST ONE CLICK AWAY

Add your Name and your E-mail address in the field below and you can start the download of my 5 secrets to save time and earn Bitcoins! We also share how we multiply our Bitcoins and how you can prepare for a cryptowanderer trip with kids!

You have Successfully Subscribed!